Tips voor het ontwerpen van een effectieve folder of brochure

• Doelgroep. Definieer duidelijk de klant die u wilt beïnvloeden en zorg ervoor dat uw brochure direct tot deze doelgroep spreekt. Misschien zijn het stellen of gezinnen, activiteitenliefhebbers of bezoekers binnen een bepaalde leeftijdsklasse. Soms ook groepen met een specifiek interessegebied.

• Schakel vakmensen in voor zowel het ontwerpen als afdrukken. Goede kwaliteit design en drukwerk weerspiegelen het beste uw product of service en dit betaalt zich terug door hogere conversies. Vergeet nooit dat een brochure uw visitekaartje is.

• Markeer op de top van uw brochure wat uniek is aan uw attractie, museum, activiteit, restaurant, accommodatie, evenement, vervoer, product of dienst. Doe dit op een originele en authentieke manier.

• Uw brochure komt in een rek (display) samen met andere brochures die uiteraard concurrerend zijn bij het trekken om aandacht. Probeer te achterhalen tussen welke andere aanbieders uw brochure staat. Bekijk dus de displays en zorg ervoor dat zowel de vorm (brochureontwerp) als de inhoud (wat er wordt geboden) het er- uitspringen bevordert.

• Voor de beste zichtbaarheid in de displays; zet uw belangrijkste promotieboodschap bovenaan in de brochure. In de meeste gevallen is dit het gedeelte het beste zichtbaar. Dit omdat een display zo is ingedeeld dat twee-derde van de folder in een displayholder “verdwijnt”. De titel moet dus het eerste werk doen en prikkelen dat de brochure uit de display wordt gehaald.

• Zet ook de titel op de rugkant (achterkant) bovenaan. Als een bezoeker de folder achterstevoren terug in de rek plaatst dan blijft de titel in ieder geval zichtbaar.

• Zorg ervoor dat uw brochure alle informatie bevat die een bezoeker nodig heeft om te besluiten om juist u te bezoeken of om juist uw product of dienst te kopen. Als er informatie mist dan leidt dit tot onzekerheid. Zorg er beslist voor dat uw openingstijden en exacte prijzen (of een prijsklasse) erin is opgenomen. Vermeld ook het jaartal van de prijzen en openingstijden. Het kan zijn dat uw folder voor een langere tijd op de locatie aanwezig is.

• Uw informatie moet volledig zijn maar presenteer het wel gemakkelijk leesbaar. Gebruik korte paragrafen met rubrieken, opsommingstekens in plaats van lange teksten.

• Markeer steeds uw adres met de meest handige aanrijroute. Geef dus een heldere routebeschrijving. Vermeld de nabijgelegen bezienswaardigheden als die nuttig zijn bij het vinden van de locatie.

• Als u foto’s gebruikt zorg ervoor dat deze van de beste kwaliteit zijn want met slechte kwaliteit foto’s haakt de potentiële klant snel af.

• Zorg ervoor dat u een goede kwaliteit papier en van het juiste gewicht gebruikt. Het verkeerde papiergewicht en de verkeerde korrel kunnen ertoe leiden dat de brochures op de display inzakken. Dit ziet er slecht uit en voorkomt ook dat bezoekers uw bericht zien. Wij adviseren om 170-grams papier voor uw drukwerk te kiezen.

• Kies bij voorkeur voor standaardformaat en vermijd uitgebreide vouwen of te dikke folders. Hoe dikker de brochure, des te minder passen er in een display. Dat betekent dat ze eerder moeten worden aangevuld. Ze zijn ook moeilijker voor de bezoeker om mee te nemen. Wij adviseren een gevouwen Din-lang folder met zes zijdes of een A4 gevouwen naar A5 folder. Deze hebben allemaal dezelfde hoogte en hiermee kunt u veel informatie afgeven.

• Bespreek met ons de beste manier om uw brochures te laten verpakken met uw distributiepartner. Zij kunnen u adviseren over optimale doosgrootte en gewicht en hoe de brochures verpakt moeten worden om ze te beschermen, afval te minimaliseren en om een efficiënte distributie te waarborgen.

Contact:

Hubmedia BV
De Noord 9

6001 DA Weert

T 0495-74 40 50

info@hubmedia.nl